aktiviteter Interviews på Århus Statsgymnasium


Interviews på Århus Statsgymnasium

Mandag den 8/10 havde vi gennem vores kontakt på Århus Statsgymnasium, dansklærer Merete Hejl, fået mulighed for at lave et interview med nogle af hendes elever fra 1.g.


Forberedelser

Vi planlagde inden besøget, at vi på klassen kort ville præsentere projektet og dernæst finde 3 - 4 drenge og samme antal piger, som ville være interesserede i at deltage i interviewet, og helst nogen der havde mobiltelefoner.
Vores interview guide, som skulle fungere som en form for sikkerhed for, at vi kom omkring de emner vi gerne ville, indeholdt bl.a. følgende overordnede emner at interviewe ud fra:

Chat, i forbindelse med interaktionen med andre (ukendte) brugere ville det være interessant at høre om de benyttede sig af chat.
Brugerbetaling, hovedsagligt spørgsmål om overtakserede sms beskeder, som ved Big Brother afstemninger o.lign., men også mere generelt om brugen af sms beskeder som andet end kommunikation.

Brands, hvilke tøjmærker, mobilmærker, typer og hvilken musik er populært lige nu i gymnasiet.

Generation, ”hvilken generation er i?” interessant at høre om hvad der kendetegner deres generation, og finde ud af om de er opmærksomme på dette.

Mobil, væsentligt at finde ud af hvad de bruger deres mobiltelefoner til; hvor meget det er som underholdning og hvor meget det er kommunikation.

Selve spillet,
- Spørgsmål om hvordan man skulle kunne måle ”succes” i spillet; penge, point, popularitet, evner, udstyr mv.
- Spørgsmål om hvordan spillets netværk skal opbygges omkring virtuelle og rigtige personer
- Forsøge at få dem til at tænke i scenarier, herunder karakterer, udstyr og miljøer og netværk.


Interview 1

Med pigerne Gitte, Mille, Anne og Trine.

Pigerne fortalte at de ifølge lærere og forældre tilhørte ”se mig generationen”, som var en egoistisk og samtidigt meget selvstændig generation. De dyrkede sport og spillede musik, og gik op i venner og skole.

Mobil
Tre af pigerne havde mobiltelefoner. To af dem havde Nokia 3310 og en havde Nokia 3210. De to med 3310 modellen var opmærksomme på at hende med 3210 modellen havde netop dén telefon.
De benyttede hovedsagligt telefonerne som kommunikativt redskab i forbindelse med koordination i weekenderne, korte beskeder med minimalt indhold som karakterer i stile mv. En holdt desuden fast i kontakter fra hendes gamle efterskole. Dette til trods var de alle ifølge egne udsagn: ”For nærige til at bruge den (telefonen) til alt muligt unødigt”. Derudover var der, ganske som vi havde observeret, ingen prestige i at bruge sin mobiltelefon offentligt. Det var ”pinligt” og ”taber” at ”sidde og ego´e med sin mobil”.
De betalte alle selv deres mobilregninger eller i hvert fald dele af den. Økonomien er det største problem ved at have en mobiltelefon.

Internet
Alle benyttede sig af email og sendte desuden sms beskeder via nettet, da dette var billigere. Chat hørte derimod ifølge de interviewede "til i 7. klasse"… Det var ikke synderligt interessant at skrive med fremmede mennesker længere.

Spillet
Det var meget vigtigt for pigerne, at spillet havde en bred udbredelse. Ingen af dem ville gide spille det alene. De ville alle foretrække at spillet havde realistiske elementer men med en lidt plat humoristisk vinkel. Målingen af succes skulle måles i venner, som en af dem sagde: ”det er jo det man gør med sin mobil til, for eksempel ´se, jeg har 500 venner´”, fremfor i point. Der skulle desuden være mange karakterer/ profiler at vælge imellem. Det var vigtigt at have et personligt forhold til sin figur, hvorfor den skulle kunne individualiseres meget. Det skulle afspejle virkeligheden.


Interview 2

Med drengene Well, Felix, Bihnan og Lasse

Drengenes interesser inkluderede bl.a. computerspil, fodbold, musik, programmering, kærester, TV og endog ”få gæster”…

Mobil
Alle undtagen én havde mobiltelefon. Behovet for at have en var for deres vedkommende blevet større end i 9. klasse, da vennekredsen var blevet mere spredt. Den blev ligesom pigernes brugt til koordination og kommunikation, men da de selv skulle betale regningerne eller dele af dem, blev de tilsyneladende brugt med mere omtanke end pigernes.
Spil på mobiltelefonen som snake, blev brugt når man kedede sig. Spil på den var ifølge drengene ”ved at uddø”, da deres nye lommeregnere havde en masse mere avancerede spil.
De var ikke meget for tanken om overtaksering på sms.

Internet
Flere af drengene havde fri trafik på internettet, og valgte derfor ofte at sende sms beskeder fra computeren fremfor mobiltelefonen. Ingen af dem chattede.

Spillet
Ideen om opgaver, er skulle løses i spillet, som var relateret til steder i byen og steder man gik forbi tiltalte dem meget. En af dem havde dog lidt svært ved at sætte sig ind i ideen om, at man ikke fra start vidste hvornår og hvordan spillet sluttede. De ville meget naturligt alle foretrække at spillet foregik i et gangsteragtigt miljø fremfor popstjernemiljø, men var ikke afvisende overfor konceptet.
De efterlyste desuden overlevelsesaspektet i spillet, og påpegede at opgaverne i spillet ikke måtte være for nemme. Desuden skulle der være mere ”gang i den end tamagochi!” Antallet af sms beskeder skulle desuden kontrolleres, så man ikke fik 10 beskeder om dagen.


Refleksion

Overtakseringsbaseret sms underholdning var ikke populært hos de interviewede. Økonomien i at have en mobiltelefon var i forvejen et problem, da de betalte regningerne selv, eller i hvert fald dele af dem. Trods modviljen mod unødig brug af sms og mobiltelefoni, brugte især pigerne deres telefoner relativt meget, dog ikke offentligt, da der blev set ned på de, der ”sad og ego´ede med deres mobil.” Ingen af de interviewede chattede på nettet. Spil på mobiltelefonerne blev kun brugt når man kedede sig, og var ifølge drengene på vej ud, da deres lommeregnere indeholdt mange flere og bedre spil.

Vores spilkoncepet blev generelt godt modtaget, og overordnet mente de, at realisme, humor og overlevelsesaspektet var vigtige ingredienser for at spillet blev godt. Konkret var det meget vigtigt at man ikke modtog for mange sms beskeder, da man i så fald ville blive træt af spillet.