aktiviteter Appreciative
inquiry og Informance design
Appreciative inquiry og Informance design
Tirsdag d. 9-10 havde vi en fælles workshop på skolen,
intentionen med denne workshop var overordnet at gennemgå
to metoder, Appreciative inquiry og Informance design.
Her vil vi kort gøre rede for disse to begreber og herefter
for forløbet af selve workshoppen.
Appreciative inquiry
Appreciative inquiry(værdsættende undersøgelse)
er en filosofi som anvendes til at skabe udvikling og forandring
hos den enkelte og i organisationen. Generelt kan vi udlægge
det på følgende måde:
- at undersøge; se grundigt på noget for at se sammenhænge.
- at være værdsættende; se det bedste hos andre,
dig selv og omverdenen
For at illustrere værdsættende undersøgelse
nærmere er der i nedenstående skema opstillet de grundantagelser
som er gældende for værdsættende undersøgelse
overfor problem undersøgelse.
Informance design
Informance design er en metode, hvor man ved hjælp af performance/drama
prøver, hvordan det er at være burger. Drama giver
her designeren en personlig, fysisk oplevelse af det observerede
feltarbejde man har udført, dette vil medføre empati
hos brugeren.
Når vi taler Informance design er der som udgangspunkt fire
trin:
Feltstudier - gennemfør relevante feltstudier.
Analyse - designerne præsenterer resultater fra fekltstudierne
ved at at improvisere scener, man har oplevet med brugeren. Det
må gerne være overraskende situationer(ex. belastende,
komplicerede eller konfliktsituationer).
Design - fremstil grove/enkelte mock-ups der kan løse nogle
af de skitserende problemer. Mock-upens udseende og interaktionsform
er underordnet, bare man kan opleve hvordan den forandrer brugerens
arbejdssituation. Ved hjæklp af magiske værktøjer
kan publikum bryde ind og hjælpe, dette kan hjælpe til
at få nye ideer til reele værktøjer, man kan
lave mock-ups af.
Evaluering - opfør Nu-scenariet, (ca. 3 min. i vores workshop)
opfør Fremtids-scenariet, (ca. 3 min i vores workshop)
Publikum foreslår tilføjelser/ændringer og fremtids-scenariet
spilles igen (ca. 9 min i vores workshop)
Workshoppens forløb
Ved workshoppens start blev vi delt ind i 4 stor-grupper og gik
derefter i de tilstødende lokaler for at snakke Appreciative
inquiry. Hver gruppe fortalte kort om deres U1 test, hvorefter de
andre grupper i 5 minutter skulle komme med positiv respons. Derefter
var der et par minutter til at stille spørgsmål til
gruppen og til sidst en evaluering af forløbet. På
dette tidspunkt havde vi ikke fået lavet vores U1 test, derfor
præsenterede vi vores vision og det feltarbejde vi havde genneført
og vores tanker omkring U1. Selvom vi endnu ikke havde lavet U1-testen,
var det alligevel kom der alligevel en masse konstruktivt frem ved,
at høre hvad de andre grupper havde af respons til vores
ide.
Konkret blev vi bl.a. opmærksomme på at det kunne være
fordelagtigt at dele drenge og piger. En anden idé til U1-testen
var at man kunne præsentere forskellige pointsystemer for
brugerne og lade dem vælge. Desuden blev der foreslået
at man kunne have forskellige rekvisitter med - i hvert tilfælde
var det vigtigt at give brugerne noget mellem hænderne.
Vi blev meget positivt overrasket over denne del af workshoppen,
som gav os stof til eftertanke. Endvidere var det en rar fornemmelse
at få noget credit for det arbejde vi havde udført
og få manifesteret at vores ide ikke er skudt helt ved siden
af. Alt i alt en lærerig og hyggelig formiddag med vores medstuderende.
Efter en pause startede vi på anden del af workshoppen som
omhandlede Informance design. Ideen var at vi skulle gennemspille
en situation vi havde oplevet på vores U1 test, men som nævnt
før havde vi ikke lavet den endnu, derfor valgte vi på
holdet at vi skulle prøve at gennemspille et scenarie som
kunne opstå i vores spil. Dette var dog ikke så nemt
som det umiddelbart lyder til, efter en del snakken frem og tilbage
endte det med at vi på meget kort tid fik opstillet et scenarie.
Scenariet skulle vise en gruppe mennesker som deltog i vores spil
via deres mobiltelefon og de skulle så udføre de situationer
de blev udsat for. Et af de store problemer ved dette var at skelne
imellem hvornår de var i den virtuelle verden og hvornår
de var i den virkelige verden. Idet vi designer et spil og derfor
ikke har nogen håndgribelige værktøjer blev dette
skuespil meget svævende og forvirrende både
for os og ikke mindst for dem, der skulle overvære det. Denne
problematik blev aldrig løst ordentligt, og vi synes at hele
situationen faldt til jorden og i stedet for at hjælpe os,
gjorde den os kun mere frustreret og irriteret. Alt i alt synes
vi, at det var en værre gang gøgl som gjorde større
skade end godt. Dog skal det lige tilføjes at nogle af de
andre grupper fik noget positivt ud af denne drama-metode,
det gjorde vi bare ikke.
Konkluderende kan vi sige at denne workshop hvade 2 forløb,
et positivt og et negativt. Det positive forløb med Appreciativ
inquiry er helt sikkert noget der kan bruges på længere
sigt, fordi vi fik noget helt konkret ud af det, noget vi kunne
bruge i vores videre process og denne del af workshoppen vil være
oplagt at gentage videre i processen. Det negative forløb
med Informance design føler vi ikke gav nogen form for brugbare
inputs, det var måske brugbart for andre, men for os var det
bare gøgl som vi ikke følte vi kunne bruge til noget
som helst i vores videre design forløb.
|