aktiviteter Usability2
Testens
deltagere
Testens deltagere
For at få vores U2-test udført og for at få det
bedste resultat ud af den var det essentielt med en række
kvalificerede testpersoner. Den første hurdle vi skulle over
var at bestemme os for, hvor mange testpersoner vi ville benytte
os af. Vi besluttede, at dette skulle være et lige antal mellem
8 - 12 personer, så vi havde mulighed for en lige vægtning
af piger og drenge.
Idet vi igennem vores forløb havde beskæftiget os en
del med en 1. g klasse på Aarhus Statsgymnasium (ved interviews
og workshop), fandt vi det naturligt at involvere en 4-5 stykker
af dem. Det var til dels pga. deres kendskab til vores projekt og
dels så var det en god chance for at få afprøvet
om denne aldersgruppe ville være potentielle spillere. Vi
kontaktede dem og fortalte om vores test, hvilket medførte
at 4 personer, Anna Lærke, Wel, Lærke og Lasse, invilgede
i at være med. Nu havde vi altså fire personer med kendskab
til projektet, derfor mente vi at de sidste testpersoner skulle
være nogle personer uden kendskab til vores projekt og fra
en anden aldersgruppe. Vi gik op på Elise Smith skole (en
folkeskole) og igennem inspektøren fik vi lov til at besøge
en 9. klasse på stedet. Efter ca. et kvarters briefing om
vores projekt meldte henholdsvis Kristine, Mads, Chris og Kristian
sig frivilligt til at deltage i testen. Vi havde altså nu
5 drenge og 3 piger - ikke helt optimalt, men acceptabelt. For at
sikre os, at det etiske grundlag for deres deltagelse var på
plads, gav vi dem en seddel, der skulle underskrives af deres forældrenes
for at få tilladelse til at være med i projektet. Desuden
blev det aftalt med alle involverede, at vi ville dække alle
deres udgifter til afsendelse af SMS.
Indsamling og fastholdelse af data
Testpersonernes daglige, umiddelbare reaktion på spillet mente
vi var en meget vigtig faktor i forbindelse med indsamlingen af
data om testen. Vi diskuterede 2 måder vi kunne gøre
dette på for at opnå det bedste resultat. En måde
kunne være, at vi hver aften kontaktede hver enkel testperson,
og på den måde spørge til hvordan dagen var forløbet.
Vi fandt dog denne løsning problematisk, idet vi gerne ville
testen til at køre af sig selv uden en direkte kontakt til
testpersonerne. De skulle ikke føle påvirkninger fra
vores side under forløbet. En anden og bedre løsning
ville være, at testpersonerne udfyldte dagbøger hver
dag. Ved brugen af dagbøger kunne vi få indsamlet data
om brugernes oplevelser uden at rette henvendelse til dem. Løsningen
blev altså dagbøger.
Selve dagbogen var udformet med nogle få, meget åbne
spørgsmål. Grunden til, at vi udformede disse spørgsmål
på forhånd var, at det ville hjælpe testpersonerne
til at huske dagens hændelser og gøre det nemmere at
udfylde dem. De skulle så udfylde dagbogen hver aften, når
de ikke længere var aktive eller spillet ikke længere
kom med inputs.
SMS
Ved afsendelse af SMS'er havde vi flere praktiske og etiske overvejelser
vi skulle tage stilling til. Dels skulle vi bestemme på hvilket
tidspunkt på dagen det ville være legalt for os at sende
sms'er og dels hvornår om aftenen testen skulle slutte. Vi
blev enig om, at det ikke ville være forsvarligt at sende
dem, når de var i skole, da dette kunne forstyrre deres skolegang,
hvis de i timerne skulle løse opgaver eller gåder.
Derfor besluttede vi, at de kun ville modtage én sms i skoletiden,
nemlig en "stats"-sms. Denne sms skulle sendes, når
de havde spisefrikvarter. Desuden var det også pointeret i
brevet til forældrene, at testen ikke ville få indflydelse
på deres skolegang, så dette måtte vi holde os
til. Hvad angår sluttidspunktet bestemte vi os for, at testen
skulle ende omkring klokken 21.00 - 22.00 hver aften. Så mente
vi ikke, at vi forstyrrede dem, når de skulle sove.
Vi måtte også beslutte hvormange sms'er, der ville være
rimeligt for os at udsende til hver person per dag. Gennemsnitligt
mente vi, at 4-5 sms'er om dagen ville være acceptabelt, hvilket
vi ville forsøge at holde os til, dog med forbehold for at
det kunne være nødvendigt at sende flere.
Hvornår skulle testen afholdes
Deadlinen for vores U2 test lå i uge 48, derfor havde vi aftalt
med os selv og ikke mindst testpersonerne om at lave testen i uge
47. Selve testen skulle vare 4 dage for at komme så tæt
på et rigtigt spilforløb som overhovedet muligt. Desuden
ville det give os en chance for at få testet en hel del flere
features ved spillet, end hvis testen kun forløb over f.eks.
én dag.
|