aktiviteter Usability2 Testens deltagere


Testens deltagere


For at få vores U2-test udført og for at få det bedste resultat ud af den var det essentielt med en række kvalificerede testpersoner. Den første hurdle vi skulle over var at bestemme os for, hvor mange testpersoner vi ville benytte os af. Vi besluttede, at dette skulle være et lige antal mellem 8 - 12 personer, så vi havde mulighed for en lige vægtning af piger og drenge.
Idet vi igennem vores forløb havde beskæftiget os en del med en 1. g klasse på Aarhus Statsgymnasium (ved interviews og workshop), fandt vi det naturligt at involvere en 4-5 stykker af dem. Det var til dels pga. deres kendskab til vores projekt og dels så var det en god chance for at få afprøvet om denne aldersgruppe ville være potentielle spillere. Vi kontaktede dem og fortalte om vores test, hvilket medførte at 4 personer, Anna Lærke, Wel, Lærke og Lasse, invilgede i at være med. Nu havde vi altså fire personer med kendskab til projektet, derfor mente vi at de sidste testpersoner skulle være nogle personer uden kendskab til vores projekt og fra en anden aldersgruppe. Vi gik op på Elise Smith skole (en folkeskole) og igennem inspektøren fik vi lov til at besøge en 9. klasse på stedet. Efter ca. et kvarters briefing om vores projekt meldte henholdsvis Kristine, Mads, Chris og Kristian sig frivilligt til at deltage i testen. Vi havde altså nu 5 drenge og 3 piger - ikke helt optimalt, men acceptabelt. For at sikre os, at det etiske grundlag for deres deltagelse var på plads, gav vi dem en seddel, der skulle underskrives af deres forældrenes for at få tilladelse til at være med i projektet. Desuden blev det aftalt med alle involverede, at vi ville dække alle deres udgifter til afsendelse af SMS.

Indsamling og fastholdelse af data
Testpersonernes daglige, umiddelbare reaktion på spillet mente vi var en meget vigtig faktor i forbindelse med indsamlingen af data om testen. Vi diskuterede 2 måder vi kunne gøre dette på for at opnå det bedste resultat. En måde kunne være, at vi hver aften kontaktede hver enkel testperson, og på den måde spørge til hvordan dagen var forløbet. Vi fandt dog denne løsning problematisk, idet vi gerne ville testen til at køre af sig selv uden en direkte kontakt til testpersonerne. De skulle ikke føle påvirkninger fra vores side under forløbet. En anden og bedre løsning ville være, at testpersonerne udfyldte dagbøger hver dag. Ved brugen af dagbøger kunne vi få indsamlet data om brugernes oplevelser uden at rette henvendelse til dem. Løsningen blev altså dagbøger.
Selve dagbogen var udformet med nogle få, meget åbne spørgsmål. Grunden til, at vi udformede disse spørgsmål på forhånd var, at det ville hjælpe testpersonerne til at huske dagens hændelser og gøre det nemmere at udfylde dem. De skulle så udfylde dagbogen hver aften, når de ikke længere var aktive eller spillet ikke længere kom med inputs.

SMS
Ved afsendelse af SMS'er havde vi flere praktiske og etiske overvejelser vi skulle tage stilling til. Dels skulle vi bestemme på hvilket tidspunkt på dagen det ville være legalt for os at sende sms'er og dels hvornår om aftenen testen skulle slutte. Vi blev enig om, at det ikke ville være forsvarligt at sende dem, når de var i skole, da dette kunne forstyrre deres skolegang, hvis de i timerne skulle løse opgaver eller gåder. Derfor besluttede vi, at de kun ville modtage én sms i skoletiden, nemlig en "stats"-sms. Denne sms skulle sendes, når de havde spisefrikvarter. Desuden var det også pointeret i brevet til forældrene, at testen ikke ville få indflydelse på deres skolegang, så dette måtte vi holde os til. Hvad angår sluttidspunktet bestemte vi os for, at testen skulle ende omkring klokken 21.00 - 22.00 hver aften. Så mente vi ikke, at vi forstyrrede dem, når de skulle sove.
Vi måtte også beslutte hvormange sms'er, der ville være rimeligt for os at udsende til hver person per dag. Gennemsnitligt mente vi, at 4-5 sms'er om dagen ville være acceptabelt, hvilket vi ville forsøge at holde os til, dog med forbehold for at det kunne være nødvendigt at sende flere.

Hvornår skulle testen afholdes
Deadlinen for vores U2 test lå i uge 48, derfor havde vi aftalt med os selv og ikke mindst testpersonerne om at lave testen i uge 47. Selve testen skulle vare 4 dage for at komme så tæt på et rigtigt spilforløb som overhovedet muligt. Desuden ville det give os en chance for at få testet en hel del flere features ved spillet, end hvis testen kun forløb over f.eks. én dag.