aktiviteter Workshop med 5. klasse


Workshop med 5. klasse

Igennem vores udmærkede kontakt på Huset havde vi fået en aftale i stand, som betød at vi kunne få lov til at låne en 5. klasse i en halv time. Vi så det som en god chance for at lave en workshop. Overordnet var vores formål med denne workshop at få konkretiseret målgrupper, spilmiljøer/scenarier, spilkarakterer og generelt høre hvad der rører sig i en 5 klasse.


Forberedelse

Inden workshoppen havde vi samlet en masse forskellige magasiner og blade, vi begyndte så at klippe forskellige typer af personer og personligheder(se collager) ud. Endvidere fandt vi forskellige slags ekstra gear og accesories(se collager)og klippede ud. Ideen med dette var at eleverne ved hjælp af lim og papir skulle lave deres egen figur og finde de accesories som de fandt fedt.


Workshoppen

Tiden var lidt knap, så vi skyndte os at få delt klassen op i 3 grupper, henholdsvis en med piger, en med drenge og en blandet gruppe. Pige og drenge grupperne skulle vælge figur, mens den blandede gruppe skulle vælge accesories. Selve arbejdet i pige- og drenge-grupperne foregik på den måde at de hver især skulle udvælge en karakter de syntes var ”hippe” og i den blandede gruppe skulle de hver især vælge minimum 3 ting som de syntes var fede. Derefter blev de udstyret med limstift og papir så de kunne lime deres figur eller ting fast på papiret. Meningen var nu at de hver især skulle prøve at skrive en historie/scenarie til deres figur. Og løst besvare nedenstående spørgsmål:

Hvorfor har du valgt de udklip?
Hvilken type er du?
Hvad kan sådan en type?
Hvad er det bedste ved sådan en type?
Hvordan vinder sådan en type?
Hvem er du fan af? Hvorfor?
Skriv 3 ting din figur er god til?
Hvad vil du være når du bliver stor?


I den blandede gruppe skulle de notere deres interesser og hvad de foretager sig i deres fritid. Endvidere skulle vi diskutere hvad de havde valgt og hvorfor, plus se på hvad de ikke havde valgt og hvorfor.


Her er et udvalg af de plancher, der blev produceret på workshoppen:


Evaluering

Selve workshoppen gik efter henseende og de unge mennesker var hyggelige og sjove at arbejde med, men konklusionen er dog stadigvæk at de er for unge. Det gennemgående princip for at deltage i vores spil er at have en mobil telefon, og det var der kun et par stykker i klassen, der havde. Desuden var det svært for dem at forstå vores koncept, og hvordan det skulle fungere i praksis. Alt i alt var det en hyggelig times tid med nogle søde børn, og man kan sige, at det, vi fik ud af det, var mere erfaring i at lave workshops og slået fast at målgruppen ikke ligger under 12 år.