aktiviteter Workshop
med 5. klasse
Workshop med 5. klasse
Igennem vores udmærkede kontakt på Huset havde vi fået
en aftale i stand, som betød at vi kunne få lov til
at låne en 5. klasse i en halv time. Vi så det som en
god chance for at lave en workshop. Overordnet var vores formål
med denne workshop at få konkretiseret målgrupper, spilmiljøer/scenarier,
spilkarakterer og generelt høre hvad der rører sig
i en 5 klasse.
Forberedelse
Inden workshoppen havde vi samlet en masse forskellige magasiner
og blade, vi begyndte så at klippe forskellige typer af personer
og personligheder(se collager) ud. Endvidere fandt vi forskellige
slags ekstra gear og accesories(se collager)og klippede ud. Ideen
med dette var at eleverne ved hjælp af lim og papir skulle
lave deres egen figur og finde de accesories som de fandt fedt.
Workshoppen
Tiden var lidt knap, så vi skyndte os at få delt klassen
op i 3 grupper, henholdsvis en med piger, en med drenge og en blandet
gruppe. Pige og drenge grupperne skulle vælge figur, mens
den blandede gruppe skulle vælge accesories. Selve arbejdet
i pige- og drenge-grupperne foregik på den måde at de
hver især skulle udvælge en karakter de syntes var hippe
og i den blandede gruppe skulle de hver især vælge minimum
3 ting som de syntes var fede. Derefter blev de udstyret med limstift
og papir så de kunne lime deres figur eller ting fast på
papiret. Meningen var nu at de hver især skulle prøve
at skrive en historie/scenarie til deres figur. Og løst besvare
nedenstående spørgsmål:
Hvorfor har du valgt de udklip?
Hvilken type er du?
Hvad kan sådan en type?
Hvad er det bedste ved sådan en type?
Hvordan vinder sådan en type?
Hvem er du fan af? Hvorfor?
Skriv 3 ting din figur er god til?
Hvad vil du være når du bliver stor?
I den blandede gruppe skulle de notere deres interesser og hvad
de foretager sig i deres fritid. Endvidere skulle vi diskutere hvad
de havde valgt og hvorfor, plus se på hvad de ikke havde valgt
og hvorfor.
Her er et udvalg af de plancher, der blev produceret på workshoppen:
Evaluering
Selve workshoppen gik efter henseende og de unge mennesker var
hyggelige og sjove at arbejde med, men konklusionen er dog stadigvæk
at de er for unge. Det gennemgående princip for at deltage
i vores spil er at have en mobil telefon, og det var der kun et
par stykker i klassen, der havde. Desuden var det svært for
dem at forstå vores koncept, og hvordan det skulle fungere
i praksis. Alt i alt var det en hyggelig times tid med nogle søde
børn, og man kan sige, at det, vi fik ud af det, var mere
erfaring i at lave workshops og slået fast at målgruppen
ikke ligger under 12 år.
|