logbog 10.10.2001
Onsdag den 10. oktober
Vi lavede et kort interview med Anders Sloth, der er en erfaren
rollespiller og gamemaster. Vi var interesseret i at få nogle
gode råd og idéer til dels til vores workshop med 5.
klasse, men primært til den senere U1-test, eftersom vi havde
tænkt at lave denne som en slags rollespil.
Anders var positivt stemt overfor idéen med at lave vores
test som et rollespil. Han betragtede det som en idéel måde
at teste forskellige scenarier på, idet det at udspille scenarier
faktisk er det rollespil er centreret omkring. Vi diskuterede desuden
muligheden for at lade deltagerne selv udvikle og finde på
reglerne undervejs.
Anders gjorde os desuden opmærksom på nogle centrale
elementer for rollespilsgenren. Først og fremmest er det
utrolig vigtigt at der sker en udvikling af ens rolle/karakter i
løbet af spillet. Det behøver ikke være mod
et bestemt på forhånd fastlagt mål, men udvikling
og indflydelse på denne er essentielt. Desuden fik Anders
også sat ord på et dilemma, som vi allerede uden at
vide det havde tumlet lidt med, nemlig dilemmaet mellem spil vs.
historie: Hvor meget skal være decideret spil (terningekast,
kampe, gåder, små selvstændige spil osv.) og hvor
meget skal være regulær fortælling, hvor rollerne
og historien udvikles og det hele spindes ind i et net af narativer.
Det er svære er naturligvis at finde den rigtige balance.
Sammenfattende var det vigtigste udbytte at få bekræftet
at idéen med rollespil til U1-testen i var helt ved siden
af. Desuden var det rigtig godt at få tydeliggjort spil-historie
dilemmaet.
|