logbog 10.10.2001


Onsdag den 10. oktober

Vi lavede et kort interview med Anders Sloth, der er en erfaren rollespiller og gamemaster. Vi var interesseret i at få nogle gode råd og idéer til dels til vores workshop med 5. klasse, men primært til den senere U1-test, eftersom vi havde tænkt at lave denne som en slags rollespil.

Anders var positivt stemt overfor idéen med at lave vores test som et rollespil. Han betragtede det som en idéel måde at teste forskellige scenarier på, idet det at udspille scenarier faktisk er det rollespil er centreret omkring. Vi diskuterede desuden muligheden for at lade deltagerne selv udvikle og finde på reglerne undervejs.

Anders gjorde os desuden opmærksom på nogle centrale elementer for rollespilsgenren. Først og fremmest er det utrolig vigtigt at der sker en udvikling af ens rolle/karakter i løbet af spillet. Det behøver ikke være mod et bestemt på forhånd fastlagt mål, men udvikling og indflydelse på denne er essentielt. Desuden fik Anders også sat ord på et dilemma, som vi allerede uden at vide det havde tumlet lidt med, nemlig dilemmaet mellem spil vs. historie: Hvor meget skal være decideret spil (terningekast, kampe, gåder, små selvstændige spil osv.) og hvor meget skal være regulær fortælling, hvor rollerne og historien udvikles og det hele spindes ind i et net af narativer. Det er svære er naturligvis at finde den rigtige balance.

Sammenfattende var det vigtigste udbytte at få bekræftet at idéen med rollespil til U1-testen i var helt ved siden af. Desuden var det rigtig godt at få tydeliggjort spil-historie dilemmaet.