logbog 25.09.2001
Tirsdag den 25. september
Tirsdag eftermiddag var vi (René, Lars og Søren)
på lidt uformelt feltarbejde i Dragons Lair og Goblin Gate.
Vores formål var at få et indtryk af rollespilsverdenen
og få en fornemmelse for hvad der rørte sig i miljøet.
Vi havde aftalt bare at gå og kigge og ikke "afsløre"
vores identitet.
I Dragons Lair havde de primært Warhammer-gear og hardball
geværer. De havde også Magic- og Pokemon-kort, men det
var langt fra det, der fyldte mest i butikken. Dog var der nogle
opslag om Magic-turneringer og nye Magic-kort releases. Bag disken
på væggen var udstillet nogle særligt sjældne
Magic kort, hvor de dyreste kostede omkring 1000kr. Bagerst i lokalet
var borde, så man kunne spille, - det var der nu ikke nogen,
der gjorde, mens vi var der. Desuden var et "malebord",
hvor man kunne sidde og male sine figurer. Her sad en 15-16 årig
dreng og malede samtidig med at han ivrigt deltog i samtalerne mellem
kunder og personale. Kunderne var mest drenge i 12 års-alderen.
Personalet lod til at vide ekstremt meget om deres produkter.
René og Søren ved "Gob'rn"
I Goblin Gate var udvalget større og mere fokuseret på
traditionelle rollespils ting. Her var også et væsentlig
større udvalg af forskellige samlekort. Ligesom i Dragons
Lair var der forskellige opslag om turneringer i Magic-kort og Warhammer.
Her var også både malebord og en afdeling bagerst i
lokalet til kortspil som i Dragons Lair. Da vi var der, sad der
tre drenge på 16-17 år og spillede Magic. Faktisk var
det temmelig svært og se om de overhovedet spillede - det
meste af tiden sad de bare og snakkede. Umiddelbart virkede Goblin
Gate som et sted for de mere hardcore indenfor rollespils-verdenen.
Folk var også generelt ældre.
Både i Dragons Lair og Goblin Gate var det tydeligt, at butikkerne
var mere end bare et sted, hvor man købte sit rollespils-gear.
Der var en høj grad af "community" begge steder
- det var fx fuldt accepteret bare og hænge ud. Stederne fungerede
som et sted man kunne dyrke og være fælles om sin interesse.
Men samtidig virkede det også som en meget lukket verden for
udenforstående, som os.
Set i forhold til vores projekt blev vi bekræftet i at det
ikke var denne målgruppe vi skulle have fat i - den er simpelthen
for "nørdet" til det, vi vil lave. Men der var
helt afgjort nogle spændende aspekter i rollespils-miljøet,
som vi kan trække på. Vi så hvor vigtig "community"-apektet
var, og vi kan uden tvivl også få glæde af den
store erfaring, der ligger i miljøet, omkring oprettelse
og udvikling af figurer og disse figurers interaktion.
|